فردا (۲۵ اردیبهشت) یارانه این دهک‌ها واریز می‌شود | مبلغ یارانه چقدر است؟ منتظر کاهش بیشتر قیمت دلار باشید | قیمت دلار چقدر کاهش خواهد یافت؟ پیش‌بینی بورس (سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) | سطوح حمایتی نماد‌ها منجی شاخص کل می‌شود؟ پیش‌بینی قیمت طلا و سکه (سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) | سکه امامی به کف شیرین خرید رسید جزئیات طرح فروش سایپا ویژه دهه کرامت ۱۴۰۳ اعلام شد + جدول و لینک ثبت‌نام نایب رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی: کاهش ساعت کاری نیاز به نگاه کارشناسی‌ بیشتری دارد توضیحات اتاق اصناف مشهد درباره «شناسه یکتا»ی اصناف عقب‌نشینی ۳۲ هزار واحدی بورس | ۹۰ درصد نماد‌ها منفی شد! (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) حدود ۸ هزار و ۵۰۰ هکتار زمین، سطح زیر کشت هندوانه بذری در خراسان‌رضوی است ارزان‌ترین و گران‌ترین گوشی‌های سامسونگ سریA چند؟ (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) کنعانی: وزارت حقوق بشر آمریکایی و صهیونیستی دو روی یک سکه‌اند پیش ثبت‌نام اینترنتی توزیع لاستیک به زودی آغاز می‌شود قیمت گوشت قرمز و گوشت مرغ در بازار امروز (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب ۱۴ بنگاه املاک از ابتدای سال در مشهد | در ادامه بازرسی‌ها ۲ بنگاه املاک پلمب شد آخرین خبر درباره طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت در کمیسیون اجتماعی (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) فرار مالیاتی ۵۰ میلیاردی ۴ طلافروش در اردبیل آغاز مرحله جدید ثبت نام خودرو‌های وارداتی از امروز دوشنبه (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) + جدول قیمت رئیس اتحادیه طلافروشان: با بستن مغازه‌ها هیچ کاری درست نمی‌شود ثبت موجودی طلا برای طلافروشان الزام نیست قیمت ارز‌های مبادله‌ای در بازار امروز (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) سکه یک کانال عقب نشینی کرد | حباب سکه امروز چقدر است؟ (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | هایما در آستانه ۲ میلیاردی شدن (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) با چقدر نقدینگی می‌توانیم در بولوار امام‌خمینی(ره) مشهد، خانه اجاره کنیم؟ اینفوگرافی | کدام استان‌ها رکورددار چک برگشتی هستند؟ آیا تابستان امسال با کمبود برق مواجهیم؟
سرخط خبرها

روایتی از اشتغال  ۶ هزار مددجوی کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان رضوی

  • کد خبر: ۱۳۵۰۱۷
  • ۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
روایتی از اشتغال  ۶ هزار مددجوی کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان رضوی
مسئولان کمیته امداد می‌گویند که اگر مددجویی توان کار داشته باشد، فرصت کار برای او فراهم است. یک تأکید هم دارند آن هم اینکه «اگر بخواهند»، چون بدون تلاش، خوداشتغالی و خودکفایی یک خانواده تحت پوشش محقق نمی‌شود.

یلدا مهدوی | شهرآرانیوز؛ پاییز برایش رنگ وبوی دیگری دارد. رنگ وبویی از جنس کار شبانه روزی و فروش محصولاتش. زهره با وامی که از محل معرفی کمیته امداد گرفته یک سبزی خردکن صنعتی و دستگاه پرس پلاستیک خریده و حالا کارش بیشتر از قبل روی ریل افتاده است. نایلون‌های سبزی خشک را به جای دوخت با منگه، با دستگاه پرس می‌کند. او این روز‌ها محصولات خانگی اش را جدا از توسعه کیفی با رنگ و لعاب بخشیدن به ظاهر و بسته بندی، مناسب‌تر از قبل می‌فروشد. انواع ترشی و شوری، سبزی‌ها خرده شده، پیاز سرخ شده و ... بخشی از محصولات تولید شده کارگاه کوچک اوست.

کارگاهی که با تسهیلات کمیته امداد رو به راه کرده و حالا جدا از خودش برای یک خانم دیگر هم شغلی دست و پا کرده است. زهره سرپرستی خانواده را از زمانی که به دلیل اعتیاد شوهرش طلاق گرفته بر عهده گرفته است. او سرپرست یک خانواده چهار نفره است. کمیته امداد او را برای گرفتن وام به بانک معرفی کرده و حالا زهره زندگی خودش و دو فرزندش را همراه با پدری معلول آبرومندانه پیش می‌برد.

مسئولان کمیته امداد می‌گویند که اگر مددجویی توان کار داشته باشد، فرصت کار برای او فراهم است. یک تأکید هم دارند آن هم اینکه «اگر بخواهند»، چون بدون تلاش، خوداشتغالی و خودکفایی یک خانواده تحت پوشش محقق نمی‌شود. خبر دیگر مسئولان، همراهی بانک هاست. می‌گویند پرداخت تسهیلات با تقاضا برای آوردن چندین ضامن رسمی به پایان رسیده و در این راستا روند گرفتن تسهیلات اشتغال برای مددجویان آسان‌تر از قبل شده است.

خودکفایی مددجویان کمیته امداد آماری است که چند روز قبل از سوی مسئولان ارائه شد. بنا بر این آمار ۶۵ هزار مددجوی کمیته امداد در کشور با ایجاد اشتغال برای خود توانسته اند از چرخه مددجویان زیرپوشش کمیته امداد خارج شوند. جزئیات استانی مددجویان خودکفا شده استان و تعداد وام‌های دریافتی را از سلمان دانشور معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد استان جویا شدیم.

۷ هزار پرونده تقاضای مددجویان کمیته برای وام

صحبتمان با او از وام اشتغال شروع می‌شود. وامی که می‌تواند گره‌های بسته زندگی و دودوتا چهارتای دخل وخرج خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد را برطرف کند. معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد استان توضیحاتش برای این مددجویان با آمار پرونده‌های تقاضای وام در بانک هاست. او می‌گوید: حدود ۷ هزار پرونده از مددجویان داریم که تقاضای دریافت وام اشتغال دارند. برخی از این پرونده‌ها به دلیل نبود مدارک یا پیگیری نکردن مددجویان معطل مانده است.
دانشور می‌گوید: اگر مددجو مدارک خود را آماده کند، در صورت داشتن اعتبار، بانک ده تا پانزده روزه وام را پرداخت می‌کند.

پیدا کردن ضامن با شغلی که مورد پسند بانک باشد یکی از دردسر‌های عادی همه افرادی است که قصد گرفتن وام دارند. این موضوع در میان مددجویان کمیته امداد بیشتر خودنمایی می‌کند. معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد استان می‌گوید در جلساتی که مسئولان کشوری کمیته امداد با بانک مرکزی داشته اند این موضوع به بحث و گفتگو گذاشته شده است.

آن طور که دانشور می‌گوید بر این اساس بانک‌ها همراهی بیشتری با مددجویان کمیته امداد داشته اند. به گفته او، بانک‌ها با اعتبارسنجی مددجو نظیر آنکه چک برگشتی نداشته باشد و همچنین سفته‌هایی که فرد ارائه می‌دهد، تا مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان وام بدون ضامن به مددجو ارائه می‌دهند.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد استان در توضیحاتی بیشتر می‌گوید: مددجویانی که توانسته اند با این وام کسب وکاری برای خودشان فراهم کنند تا پنج سال تحت نظارت ناظران کمیته امداد قرار می‌گیرند تا ضمن جلوگیری از انحراف در وام گرفته شده، شرایط آن‌ها از نظر داشتن درآمدی پایدار بررسی شود.

ارائه مشاوره شغلی برای این افراد به منظور توسعه کارگاه هایشان یکی دیگر از اقدامات کمیته امداد برای حمایت از مشاغل نوپای این مددجویان است. نکته دیگری که معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد به آن اشاره دارد شغل‌های ایجاد شده است. به گفته او بیشتر وام‌های پرداخت شده در حوزه‌های خدماتی، کشاورزی، صنایع دستی و تولیدی است.

۶ هزار نفر خودکفا شده اند

حالا سؤال اینجاست که آمار مددجویان توانمندشده در کمیته امداد استان چقدر بوده است؟ ۶ هزار نفر از مددجویان استان تا سال ۱۴۰۰ خودکفا شده اند دانشور با اعلام این آمار به این نکته نیز اشاره می‌کند که به مددجویانی خودکفا گفته می‌شود که پس از راه انداختن کسب وکار خود بتوانند در گذر پنج سال درآمد پایداری از محل شغل خود داشته باشند بنابراین ارائه آمار منوط به گذر این پنج سال است. او برای مددجویان خودکفاشده در سال جاری به گذر پنج سال اشاره دارد و تأکید می‌کند که ارائه آمار منوط به گذر این پنج سال است.

ایجاد ۱۳ هزار فرصت شغلی

فرصت‌های شغلی و اقداماتی که در این باره برای خودکفایی مددجویان کمیته امداد انجام شده را دانشور نیز با آمار پاسخ می‌دهد. قبل از ارائه آمار یک نکته را اضافه می‌کند آن هم اینکه اگر مددجویی توان کار داشته باشد و بخواهد، فرصت کار برای او فراهم است. اما آمار معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد استان برای فرصت‌هایی شغلی از این قرار است؛ از ابتدای سال تاکنون ۱۳ هزار فرصت شغلی ایجاد شده.

برای این میزان فرصت شغلی ۷۴۰ میلیارد تومان از بانک‌ها تسهیلات گرفته شده است. به گفته او، این میزان تسهیلات پرداخت شده مربوط به تقاضای وام ۸ هزار مددجوی استان است. برخی از این مددجویان جدای از خودشان برای یک یا دو نفر دیگر نیز شغل ایجاد کرده اند و همین مسئله سبب شده است که آمار فرصت‌های شغلی ایجاد شده به ۱۳ هزار فرصت برسد.

تسهیلاتی برای خودکفایی

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->